Bismillahirrahmanirrahim...

Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku. ( Al-Baqarah;152)

Remember Me, and I will remember you. Be greatful to Me, and don't you ever deceived Me. (Al-Baqara;152)

Friday, January 8, 2010

Selamanya...

Assalamualaikum.

Malam ini, ana teruskan lagi bacaan tafsiran surah Al-Baqarah. Setelah ana tuliskan tafsiran ayat 1-5, ana teruskan lagi bacaan ana. Hati ana terasa sayu tiba2. Bukan kerana apa, tetapi kerana Allah itu Maha Pencinta tetapi kita manusia sering melupakan-Nya. Ana terfikir... sebagai umat akhir zaman, kitalah yang paling terseksa melalui kehidupan seharian di dunia. Godaan di mana2... kesibukan, menyebabkan kita lalai. Iman kita menjadi taruhan setiap hari. Alangkah seksanya kehidupan akhir zaman. Izinkan ana menyampaikan tafsiran surah Al-Baqarah ayat 6 hingga 16. Hayatilah ia, kerana sesungguhnya... ayat2 Allah itu tiada lain melainkan kebenaran...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani,

6. Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, engkau (Muhammad) beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan, mereka tidak akan beriman.
7. Allah telah mengunci hati mereka, penglihatan mereka telah tertutup dan mereka akan mendapat azab yang berat.
8. Dan di antara manusia ada yang berkata, "Kami beriman kepada Allah dan hari akhir," padahal sesungguhnya mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman.
9. Mereka menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanyalah menipu diri sendiri tanpa mereka sedari.
10. Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah menambah penyakitnya itu; dan mereka mendapat azab yang pedih, kerana mereka berdusta.
11. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Janganlah berbuat kerosakan di bumi!" Mereka menjawab, "Sesungguhnya kami justeru orang-orang yang melakukan pembaikan."
12. Ingatlah, sesungguhnya merekalah yang berbuat kerosakan, tetapi mereka tidak menyedari.
13. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman!" Mereka menjawab, "Apakah kami akan beriman seperti orang-orang yang kurang akal itu beriman?" Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah orang yang kurang akal, tetapi mereka tidak tahu.
14. Dan apabila mereka berjumpa dengan orang yang beriman, mereka berkata, "Kami telah beriman." Tetapi apabila mereka kembali kepada syaitan-syaitan (para pemimpin) mereka, mereka berkata, "Sesungguhnya kami bersama kamu, kami hanya berolok-olok."
15. Allah akan memperolok-olokkan mereka dan membiarkan mereka terumbang-ambing dalam kesesatan.
16. Mereka itulah yang membeli kesesatan dengan petunjuk. Maka, perdagangan mereka itu tidak beruntung dan mereka tidak mendapat petunjuk.

Nah... tidakkan terdetik perasaan takut di hati kita? Masyaallah... golongan2 yg Allah sebutkan itu tak lain tak bukan merupakan golongan yang kufur dan munafik. Kufur itu kafir... munafik itu penipu. Tidak beriman tetapi memberitahu bahawasanya dia beriman. Mungkinkah kita juga tergolong dalam golongan seperti itu? Cuba kita renungkan... adakah kita seperti yang Allah sebutkan? Jika ada terdetik jawapan di hati... jangan diberitahu pada ana, tetapi beritahulah pada Allah. Sesungguhnya, Allah itu Maha Mengetahui.

Kitalah umat akhir zaman. Kitalah umat yang paling terseksa sebenarnya. Kerana itulah Rasulullah menangis untuk kita... dan terus menyebut "Ummati..." sebelum baginda wafat. Baginda mengetahui apa yang akan kita alami. Dugaan yang maha berat, dugaan yang terlalu hebat. Yang menguji keimanan kita. Dan hanya segelintir sahaja di antara kita yang akan mati dalam keadaan beriman. Allah mengingatkan kita untuk berpegang pada Al-Quran dan As-Sunnah... maka, berpeganglah kukuh pada kekuatan ini. InsyaAllah... kita berada di dalam lindungan Allah.

Takutlah kita pada hari kiamat. Kerana itulah hari pembalasan yang dijanjikan oleh Allah. Dan, sekiranya kita tidak percaya pada hari kiamat, kita tidak percaya pada pertemuan dengan Allah, tergolonglah kita dalam golongan orang2 yang kafir. Yang Allah tutup pintu hati untuk mendapat petunjuknya. Nauzubillah...

Ana juga sering berdoa. Moga2, kita terselamat daripada dicela. Moga2, Allah berterusan memberikan petunjuk pada kita. Sebelum kiamat tiba, bersedialah kita mengumpul sebanyak mungkin amalan. Moga2, matinya kita dalam iman. InsyaAllah...